سفارش تبلیغ
صبا ویژن

چرا انتخاب هاست اهمیت دارد؟

نظر

آژانس تبلیغاتی هورتاش: سوالی که بسیاری از دوستان حین طراحی وب‌ سایت با آن روبه‌رو می‌شوند این است که چه نوع هاستی باید انتخاب کنند. انتخاب هاست یکی از چالش‌های اصلی در این رابطه است.

در قدم بعدی سرور است که اهمیت پیدا می‌کند، سرور یک کامپیوتر همیشه روشن و متصل به اینترنت است که منابع مختلفی مانند رم، فضای ذخیره‌سازی، پردازنده و … را برای سرویس‌گیرنده‌های داخل شبکه آماده می‌کند.

اما هاست چیست؟

هاست در زبان انگلیسی به معنای میزبان است که به بخشی از سرور گفته می‌شود. یک سرور می‌تواند به چندین قسمت تقسیم شود که به هر قسمت آن، ‌هاست گفته می‌شود.

یعنی هر بخش از این سرور به عنوان یک‌ هاست از یک وب‌سایت میزبانی می‌کند. برای راه‌اندازی یک وب‌سایت در فضای اینترنت بعد از طراحی قالب سایت، باید به دنبال تهیه‌ یک‌ هاست مناسب باشید.

بعد از اینکه متوجه شدید مفهوم‌ هاست چیست، باید با توجه به نیاز وب‌سایت خود به میزان پهنای باند، مقدار فضای میزبانی، مقدار ram یک‌ هاست با ویژگی‌های مشخصی از شرکت‌های‌ هاستینگ اجاره ‌کنید.

این‌گونه بخشی از منابع یک سرور به شما تعلق می‌گیرد و می‌توانید تمام اطلاعات و فایل‌های سایت خود را در آنجا قرار دهید.

ویژگی ‌هاست خوب

در انتخاب یک ‌هاست خوب و کارآمد باید در ابتدا به سه مورد سرعت و پشتیبانی و امنیت توجه کرد. موارد دیگری نیز وجود دارد که بنابر نیاز شما باید انتخاب شود .

ویژگی‌هایی که ‌هاست خوب باید داشته باشد از قرار زیر است:

  1. سرعت بالا
  2. منابع مناسب (RAM و CPU)
  3. هارد SSD Enterprise
  4. امنیت
  5. عدم محدودیت‌های ابتدایی
  6. بکاپ گیری‌های منظم
  7. امکان دسترسی کاربر و انجام عملیات مورد نظر (امکانات هوشمند)
  8. پهنای باند مناسب
  9. فضای لازم

چرا انتخاب هاست اهمیت دارد؟

تعاریفی که در انتخاب هاست باید بدانید

میزان ترافیک و پهنای باند

تعداد بایت‌هایی که به عنوان پهنای باند توسط شرکت ‌هاستینگ در طول یک دوره ارائه می‌شود متفاوت است.

اگر می‌خواهید که تعدادی صفحه از سایت خود را فقط برای تعداد کمی ‌از کاربران اختصاصی به نمایش بگذارید وجود پهنای باند کم مشکلی را ایجاد نمی‌کند. اما اگر می‌دانید که سایت شما در آینده‌ای نه چندان دور کاربران زیادی را به سمت خود جذب می‌کند حتما باید ‌هاستی تهیه کنید که پهنای باند گسترده‌ای را در اختیار شما می‌گذارد .

نوع سرور

هاست‌های موجود بر روی سرورهای اشتراکی از ارزان ترین ‌هاست‌ها هستند و عملکرد سایت شما در این نوع‌ هاست‌ها بستگی زیادی به عملکرد سایر ‌هاست‌های موجود بر سرور اشتراکی دارد.‌

هاست‌های اشتراکی همچنین دسترسی شما به پایگاه داده و آپلود فایل‌ها از طریق FTP و یا SFTP را محدود می‌کنند .

امنیت

تغییرات تکنولوژی و مدیریت ممکن است باعث تغییر برنامه‌های‌ هاست و میزبان وب سایت شما شود. پس در انتخاب میزبان دقت کنید تا داده‌های سایت شما به ‌هاست قفل نشده باشد و یک پشتیبان برای عدم تغییر و حذف داده‌های سایت داشته باشد

در واقع‌ هاستی که انتخاب می‌کنید باید به شما اجازه دهد با به روزرسانی مرتب و پشتیبان گیری سایت همیشه به داده‌های سایت و رسانه‌ها و ساختار سایت خود دسترسی داشته باشید و از امنیت بالایی برخوردار باشد .

پشتیبانی

هاست خود را از شرکت‌هایی خریداری کنید که پشتیبانی مناسبی دارند. یعنی شما سوالات خود را می‌توانید از طریق تلفن یا ارسال ایمیل و تیکت به صورت آنلاین بپرسید.

زیرا بعد از خرید‌ هاست قطعا با سوالات متنوعی روبه‌رو می‌شوید که شرکت ارائه دهنده باید به آن‌ها پاسخ دهد. بعضی از شرکت‌ها خدمات پشتیبانی تلفنی را تا 24 ساعت بعد از دریافت ‌هاست ارائه می‌کنند.

تفاوت‌ هاست داخل و خارج از کشور

‌هاست لینوکس و ‌هاست ویندوز، دو انتخابی است که بر سر راه یک طراح وب قرار دارد که بعد از انتخاب براساس ویژگی‌های این دو ‌هاست با دو نوع خدمات متفاوت در هر کدام از این سرویس‌ها مواجه می‌شوید، اول ‌هاست ایران و دوم ‌هاست خارج از ایران!

در این آموزش‌ هاست ایران و خارج از ایران را با در نظر گرفتن 7 عامل مهم مقایسه می‌کنیم.

  1. پینگ تایم یا سرعت
  2. پایداری یا در دسترس بودن
  3. پهنای باند یا ترافیک ماهانه
  4. سرعت پورت سرور
  5. معیار‌های سئو
  6. خطرات تحریم‌ها
  7. امنیت نگهداری اطلاعات

چرا انتخاب هاست اهمیت دارد؟

ویژگی‌های ‌هاست با کیفیت ایران

پینگ تایم یا سرعت

اگه بخواهیم ‌هاست ایرانی و خارج از ایران را از نظر پینگ تایم مقایسه کنیم اول باید توضیح کوتاهی راجع به پینگ بدانیم. پینگ دستوری است برای سنجش میزان فاصله بین دو دستگاه در شبکه و مدت زمان مورد نیاز برای اتصال دستگاه‌ها به یکدیگر بر حسب میلی ثانیه.

در ‌هاست ایران به دلیل اینکه سرور این نوع ‌هاست‌ها و بازدیدکنندگان از سایت داخل ایران هستند و فاصله سرور و کامپیوتر بازدیدکننده از یکدیگر خیلی کم است، معمولا سرعت بارگذاری اولیه سایت‌هایی که در ‌هاست ایران هستند، بیشتر از ‌هاست خارج از کشور است.

البته دقت داشته باشید زیرساخت سرور میزبان هم اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد. فرض کنیم اکثر بازدیدکننده‌های ما ایرانی هستند چه اتفاقی میفتد اگر سرور داخل ایران باشد.

درخواست کاربر در کوتاه‌ترین زمان ممکن به سرور رسیده و پاسخ مربوطه را دریافت می‌کند.

پایداری یا در دسترس بودن

پایداری یا همیشه در دسترس بودن یکی از مهمترین عواملی است که مدیران سایت‌های بزرگ همیشه به آن دقت می‌کنند. اگر بخواهیم ‌هاست ایرانی و خارجی را از نظر ثبات و پایداری مقایسه کنیم، باید ببینیم مجموعه میزبان ما ساختار شبکه‌ای منظم و پرسرعتی دارند یا نه.

با توجه به اینکه سرورهای داخلی در دیتاسنترهای ایرانی نگهداری می‌شوند در شرایطی مثل عدم دسترسی به اینترنت بین‌الملل یا تحریم و… نگرانی بابت عدم دسترسی به اطلاعات نخواهیم داشت.

از طرفی سرور در داخل کشور قرار دارد و مواردی همچون توقیف و ضبط سرور و… متوجه سرویس ما نیست. از سوی دیگه تمام این موارد که منجر به از دسترس خارج شدن اطلاعات، داون تایم و… می‌شوند برای سئوی سایت سم ‌محسوب می‌شوند.

پیشنهاد می‌کنیم قبل از انتخاب‌ هاست از وضعیت پایداری آن مطمئن شوید، بدانید تاثیر آپتایم در سئو سایت چقدر است و حتما یاد بگیرید که چگونه آپتایم یک‌ هاست خوب را اندازه گیری کنیم.

پهنای باند یا ترافیک ماهانه

برای مقایسه‌ هاست ایران و ‌هاست خارج از ایران، از نظر پهنای باند و ترافیک ماهانه در ابتدا باید کمی‌ راجع به پهنای باند بدانید.

پهنای باند میزان حجم داده‌ها و اطلاعاتی است که می‌تواند بین سایت شما و کامپیوتر بازدیدکنندگان از سایت شما منتقل شود. این پهنای باند بالا می‌تواند به راحتی تمام نیاز سایت‌های بزرگ را برآورده کند.

اما در حال حاضر قیمت پهنای باند زیاد است. این فاکتور بسیار مهمی ‌در انتخاب ‌هاست است.

سرعت پورت سرور

منظور از سرعت پورت در ‌هاست ایرانی و خارج از ایران، سرعت اینترنتی است که در اختیار سرور‌ها قرار می‌گیرد، در سرورهای معمولی اصولا سرعت پورت 1Gb است.

پس قبل از تهیه ‌هاست یکی از فاکتورهای مهم در انتخاب سرویس مناسب بررسی سرعت پورت است.

چرا انتخاب هاست اهمیت دارد؟

معیار‌های سئو

البته سئو به عوامل خیلی زیادی بستگی دارد، اما دو عامل بسیار مهم همیشه تو وضعیت سئو وب سایت‌ها در موتور‌های جستجو حائزه اهمیت است که عبارت‌اند از:

  1. پایداری و در دسترس بودن همیشگی سایت
  2. امکان دسترسی آسان به صفحات سایت توسط ربات‌های موتور‌های جستجوگر

از آنجایی که سرورهای داخلی از لحاظ امنیت اطلاعاتی در سطح مطلوب تری قرار دارند و امکان ضبط و توقیف و تحریم سرور صفر درصد است، پس می‌توان با اطمینان خاطر بیشتری از آنها استفاده کرد.

از طرف دیگر ربات‌های گوگل با سرویس‌های ایرانی و غیر ایرانی به یک شکل برخورد می‌کند.

پس مشکلی از بابت ایندکس شدن اطلاعات در سرویس‌های ایرانی و غیر ایرانی وجود نخواهد داشت مگر اینکه خودتان درخواست ایندکس نشدن اطلاعاتتان را بدهید.

خطرات تحریم‌ها

خیلی‌ها معتقدند اگر از ‌هاست‌های ایرانی استفاده کنید خطر تحریم و از دسترس خارج شدن ‌هاست شما و از بین رفتن اطلاعات خیلی پایین‌تر از ‌هاست‌های خارج از کشور است.

مورد عدم امکان استفاده از سی پنل در ‌هاست‌های ایرانی هم مدتی مطرح بود که با وجود آنتی تحریم کاملا رفع شد.

البته شرکت‌های‌ هاستینگ معتبر همیشه از سایت‌های شما بکاپ گیری و آنها را داخل چندین سرور برای احتیاط نگهداری می‌کنند که احتمال از دست رفتن اطلاعات روی‌ هاست‌ها تقریبا به صفر می‌رسد، اما با این وجود باز هم مواظب خطرات احتمالی باشید.

امنیت نگهداری اطلاعات

امنیت نگهداری از اطلاعات یک پارامتر خیلی مهم برای انتخاب ‌هاست ایرانی یا خارج از ایران محسوب می‌شود.

توصیه ما این است که سایت‌های دولتی که اطلاعات و منافع ملی داخلشان وجود دارد معمولا از ‌هاست‌های داخل ایران استفاده کنند که خطر تحریم و از بین رفتن اطلاعات کاملا به صفر می‌رسد.

در واقع اگر شرکت‌ هاستینگی که از آن ‌هاست تهیه می‌کنید همواره از تمام اطلاعات‌ هاست شما بکاپ گیری و بتواند امنیت نگهداری اطلاعات را به صورت کامل تامین کند هیچ نگرانی‌ای در استفاده از ‌هاست نمی‌تواند وجود داشته باشد.

شما هم امکان بکاپ گیری از ‌هاست خود را دارید و به سادگی می‌توانید در بازه‌های زمانی منظم از ‌هاست خود نسخه پشتیبان تهیه کنید تا در مواقع بحرانی یا در مواجه با مشکلات آن را ریستور کنید.

با توجه به موقعیت کشور در شرایط فعلی و نوسانات لحظه‌ای استفاده از سرویس‌های خارجی کاملا ریسک به حساب می‌آید به این دلیل که در صورت مسدود شدن، هیچ دسترسی‌ای به میزبانتان در کشوری دیگر نخواهید داشت. پس بهتر است از بین‌ هاست‌های ایرانی قیاس کنید.

3 نکته مهم در مورد ‌هاست ایران و خارج از ایران

نکته اول اینکه‌ هاست شما چه داخل ایران باشد و چه خارج از ایران، تمام افراد در تمام نقاط جهان قادر به مشاهده وب سایت شما هستند.

نکته دوم اینکه برخی از کاربران تصور می‌کنند اگر بخواهند از ‌هاست ایران استفاده کنند حتما باید دامنه ملی .ir برای سایتشان خریداری کنند.

این فرضیه هم کاملا اشتباه است، شما چه از ‌هاست ایرانی استفاده کنید یا خارج از ایران در هر صورت امکان استفاده دامنه ملی و بین‌المللی در هر دو هاست وجود دارد.

نکته سوم اینکه خیلی از کاربران تصور می‌کنند. اگر ‌هاست ایران بخرند و در آن از نرم افزار‌های غیرقانونی و بدون مجوز استفاده و به نحوی کپی رایت تولید کنندگان خارجی را نقض کنند به دلیل تحریم تولیدکنندگان خارجی نمی‌توانند از آنها شکایت یا پیگیری کنند.

این فرضیه هم کاملا اشتباه است، در هر صورت چه از ‌هاست ایرانی استفاده کنید و چه از‌ هاست خارج از ایران، حتما باید به قوانین کپی رایت احترام بگذارید.

چرا انتخاب هاست اهمیت دارد؟

جمع بندی

هاست نیاز هر وب سایت

در واقع این نیاز کلی وب سایت شماست که تعیین می‌کند ‌هاست ایرانی برای شما مناسب است یا ‌هاست خارج از ایران. خیلی از مشتریان تصور می‌کنند‌ هاست ایرانی تفاوت چشمگیری نسبت به ‌هاست خارج از ایران دارد.

اگر شما یک ‌هاست با کیفیت تهیه کنید همواره می‌توانید سرعت بسیار بالایی را تجربه کنید. به طور کلی اگر سایت دولتی یا سازمانی دارید یا اینکه برایتان اهمیت دارد بدانید سایتتان روی چه زیرساختی میزبانی می‌شود و پینگ تایم برایتان اهمیت دارد، بهتر است از ‌هاست ایرانی استفاده کنید.

البته باز هم تاکید می‌کنیم نه هر ‌هاستی. ‌هاستی که روی سرورهای قدرتمند و معتبر است و سرور آپتایم بالایی دارد و نگران از دست رفتن اطلاعاتتان یا خرابی‌های سرور نیستید.

هموراه دقت کنید که انتخاب یک شرکت ‌هاستینگ خوب چه برای ‌هاست ایرانی و چه برای ‌هاست خارج از ایران از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

 

#هاست #وبسایت #هاست_ایران #هاست_خارجی #میزبانی #هاستینگ